Giganci internetowi, sieci społecznościowe, platformy agregujące wiadomości lub monitorujące media oraz dostawcy świadczący usługi internetowe podający do publicznej wiadomości treści prasowe będą musieli płacić wydawcom za korzystanie z ich treści online.
Dyrektywa o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym wprowadza całkiem nowe prawo pokrewne. Wydawcy inwestując niejednokrotnie ogromne środki w wytworzenie treści prasowej, aby zapewnić rzetelny dostęp do informacji byli pozbawiani znacznej części dochodów z reklam przez platformy udostępniające ich treści.
Dyrektywa niesie szansę na zakończenie wieloletnich sporów wydawców z platformami w Europie. W podcascie mówię m.in:
- Jak szerokie jest nowe prawo wydawców prasowych?
- Jakie są wyłączenia?
- Czy linki, hyperlinki i emebdowanie jest objęte prawem pokrewnym?
- Czy twórcy autorskich treści i dziennikarze będą partycypować w zyskach wydawców?
- Jak wygląda proces podpisywania umów platform z wydawcami?